هنرنگار

کارگاه نویسندگی و کارگردانی

هنرنگار

کارگاه نویسندگی و کارگردانی

اگر جوانان معتقد ما، با ذخیره ارزشمند استعداد که در آنان هست، و با زمینهء مساعدی که انقلاب برای آنان فراهم آورده و با بهره گیری از سوژه های بدیع و بی نظیری که صحنه های انقلاب و جنگ تحمیلی در اختیار آنان نهاده، و نیاز مبرمی که امروز به هنر نمایشی برای رسوخ و گسترش مفاهیم انقلابی احساس می شود، همت خود را صرف تئآتر و سینما کنند و تکنیک و محتوی را پیش ببرند؛ پس از چندی، انقلاب اسلامی خواهد توانست برجسته ترین آثار هنری در این رشته را به دنیا عرضه کند و بشریت به یکی از ارزشمندترین هدایای اندیشه الهی و اسلامی دست خواهد یافت.
( مقام معظم رهبری دامةبرکاته)
نویسندگان
۱۲ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۰:۱۵

اکسپرسیونیسم

هیجان‌نمایی  یا اکسپرسیونیسم (Expressionism)‏ نام یک مکتب هنری است.

جنبشی در هنرهای گرافیک، ادبیات، تئاتر و سینما که در فاصله ی سالهای 1903 تا 1933 در آلمان شکوفا شد. هدف اصلی این جنبش، نمایش دنیای درونی بشر، مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود. شروع اکسپرسیونیزم را در سینما با فیلم دفتر دکتر کالیگاری 1919 اثر روبرت وینه می شناسند. بعضی از عناصر و جنبه های منعکس در این فیلم مثل دوگانگی حاکم بر روح بشر، نیرو و جبر سرنوشت، جاذبه ی موجودات و هیولاهای مادون انسانی مستقیماً از سنت های رومانتیک آلمان و بدبینی و روحیه ی دهشتزده رایج در آن گرفته شده است.

شکست آلمان در جنگ جهانی اول در رواج این بدبینی و تلخکامی مؤثر بود. همچنین تنگدستی های مالی نیز در به وجود آوردن شکل عینی و مادی این فیلم ها نقش بازی می کرد، مثلاً به همین دلیل دکورهای فیلم کالیگاری پرده های نقاشی شده بود، و یا چون برق کم بود ناچار به صحنه ها نور کمتری داده می شد و فیلم بیشتر تاریک بود... غرابت دکور و اشکال خارجی، دیوارهایی با زوایای تیز و غیر معمول، سایه های کج و مبالغه شده، تاریکی حاکم بر فضا و دستکاری عمدی در واقعیت، وسایلی برای خبر دادن از روحیه انسان و دنیای خوف آلود، نومید، جنون زده و پر اضطراب قهرمان فیلم بود. بیشتر کارگردانهای سرشناس سینمای صامت آلمان در جنبش اکسپرسیونیستی شرکت داشتند.
تعدادی از این نوع فیلمها: دست های اورلاک، محصل پراگ، پلکان عقبی، موزه مجسمه های مومی، مترو پلیس، نوسفراتو، مرگ خسته و... .

سرباز

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۱۲

نظرات  (۲)

با تشکر ...
مفید و همه جانبه بود ...
۲۶ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۸:۵۲ امینه گل زاده
ممنون ازشما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی