غرب نیازهای معنوی را باور ندارد
اشاره (آقای عباس جعفری مقدم): تاریخ انتشار این خبر در خبرگزاری فارس، 29/12/1389 میباشد [+]. این خبر را ندیده بودم و به تازگی به صورت اتفاقی به آن برخوردم. در یکی دو سال گذشته بارها این محتوا را به صورت مفصلتر از این بیان کردهام. این خبر تقطیع شده است و اگر بنا بود روح کلام به کمال منتقل شود، میبایست شاخ و برگ آن را بازسازی میکردم، اما بد ندیدم به همین صورت به نظر مخاطبین گرامی این وبلاگ برسد.
دعا بفرمایید.
خبرگزاری فارس: مسئول شورای ادبیات داستانی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس گفت: غرب نیازهای معنوی را نه میشناسد و نه باور دارد و آن واقعیتگرایی هم که غرب میگوید مورد نظر ما نیست.
عباس جعفریمقدم امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس دردشتی به رسالت بسیج هنرمندان اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که هنرمند در قالب بسیج قرار میگیرد یعنی با تمام وجود تخصص خودش را در چارچوب نظام قرار میدهد. وی افزود: در گذشته هنرمندان قشری بودند که خودشان را از مردم جدا و تافته جدا بافته از مردم میدانستند. این مقام مسئول ادامه داد: این هنرمندان سلوکی داشتند که نه سلوک مردم بود و نه مردم آن سلوک را میپذیرفتند. جعفری مقدم اضافه کرد: هنرمند باید دارای تزکیه نفس باشد در حالی که هنرمندان در گذشته هر دو اینها را زیرپا میگذاشتند. وی گفت: اگر کسی هنرمند بسیجی باشد، به عنوان یک انسان متعهد جایگاه خودش را بشناسد و در مقابل خداوند، نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم مسلمان خودش را دارای مسئولیت بداند این هنرمند به هنر نور میدهد و هنر را به روشنی میکشاند. جعفری مقدم گفت: اگر نور بیاید تاریکی از بین میرود و خاصیت حق این است زیرا وقتی حق جاری شود باطل نابود میشود و ارزش دفاع مقدس هم چنین است.
مسئول شورای ادبیات داستانی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در ادامه با اشاره به اینکه بسیجی هنرمند امروز وظیفه سنگینی در مقابل جنگ نرم دشمن دارد، تصریح کرد: امروز هنرمندان در خط مقدم جنگ نرم با دشمنان قرار دارند. وی ادامه داد: ما دارای سه عنصر بسیجی، هنر و داستان هستیم که داستان دارای سلاح برندگی و بهترین سلاح جنگ نرم است و حضرت امام خمینی(ره) فرمودند تبلیغات برندهترین سلاح است و داستان در اوج است. نویسنده کتاب ویزای بهشت خاطرنشان کرد: ما هم بسیجی داریم و هم داستان نویس بسیجی و دارای بهترین محتوی هستیم. جعفری مقدم تصریح کرد: دوران هشت سال دفاع مقدس به لحاظ رشادت، ایستادگی و به لحاظ ارزشهای والا نمونه است بنابراین باید این ارزشها به جوانان منتقل شود. وی یادآورشد: مقام معظم رهبری فرمودند که اگر ما بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را به خوبی به نسلهای آینده منتقل کنیم اثری از فرهنگ استکبار باقی نمیماند. جعفری مقدم ادامه داد: رهبری معظم انقلاب فرمودند جنگ یک گنج است و آیا ما میتوانیم این گنج را استخراج کنیم. وی یادآورشد: سالها از فرمایشات رهبری گذشته است و وقتی نگاه می کنیم میبینیم که اولا کم کاریها داشتهایم و برای استخراج گنج ارزشهای بزرگ، انسانی معنوی و ارزشهای دینی کاری انجام ندادهایم و آن جایی هم که کارکردیم، نتیجه خوبی گرفتهایم. مسئول شورای ادبیات داستانی بنیاد حفظ آثار کشور تصریح کرد: این گنج این قدر عظیم است که ما در حال حاضر یک مقدارکوچکی از آن را کشف کردهایم. وی یادآورشد: بسیاری از حوزههای دفاع مقدس هنوز کشف نشده است که ما به تازگی میخواهیم برای استخراج آن تلاش کنیم. راوی دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که نقش دانشجویان درکارهای میدانی دفاع مقدس چیست، گفت: دانشجویان باید کار میدانی در دوران هشت سال دفاع مقدس را ایجاد کنند و ضعف ما این است که به دانشجویان ادبیات مکتبهای ادبی درس میدهیم غافل از اینکه این مکتبهای ادبی چیست و از کجا آمده و چه کسی تولید کرده است. وی اضافه کرد: بعضی از این مکاتب در قاموس ما نمیگنجد مثلا مدرنیته (مکتب مدرن) زیرا موقعی که انقلاب صنعتی در غرب شکل گرفت هنرمند نتوانست نسبت خودش را برقرار کند و در تنهایی خودش نشست و یک هنر شخصی ایجاد کرد. جعفری مقدم گفت: ما واقعیت گرایی را قبول داریم و از این مکتب استفاده میکنیم ولی زمانی که غرب مکتب واقعیتگرا یا رئالیسم را درس میدهد نگاهش به انسان نگاه مادی گرایانه است. وی ادامه داد: غرب نیازهای معنوی را نه میشناسد و نه باور دارد وآن واقعیتگرایی هم که غرب میگوید واقعیتگرایی مورد نظر ما نیست و تحولات فرهنگی و اجتماعی که در غرب به وجود میآید پشت سرآن مکتب خودش را میآورد. مسئول شورای ادبیات داستانی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس افزود: ما در کشور جمهوری اسلامی انقلابی داریم که هم به لحاظ عظمت و هم به لحاظ ویژگیها سابقه ندارد آیا اعتماد به نفس، جرات و این باور را داشتهایم که بیاییم ویژگیهای ادبیات انقلاب اسلامی را تدوین و در مدارس و دانشگاهها تدریس کنیم. وی تصریح کرد: دفاع مقدسی را داریم که بی نظیر است که نمیتوانیم به آن بگوییم جنگ چون ویژگیهایی دارد که در هیچ جنگی وجود ندارد. جعفری مقدم افزود: ارزشهای دفاع مقدس و شخصیتهای آن بی نظیر است که به طور مثال کدام یک از کشورهای دنیا میتوانند بگویند ما مصطفی چمران، محمد جهان آرا، زین الدین، همت و باقری داریم. وی با بیان اینکه عمده دانشجویان دانشنامه جو هستند، گفت: نظام، اساتید و دانشگاههای ما باید این برنامه را داشته باشند که بیایند مکتب ادبی، هنری دفاع مقدس و مکتب ادبی، هنری انقلاب اسلامی را تدوین و تدریس کنند. مسئول شورای ادبیات داستانی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس یادآور شد: ما در کشور حوادثی داشتهایم که در تمام آن حوادث تمام مردم پای صحنه بودند و با پیروزی از میدان بیرون آمدند و آخرین آن هم همین فتنه سال گذشته بود که هنوز هم ادامه دارد اگر چه هنوز هم سعی خودشان را میکنند ولی مردهاند. نویسنده کتاب ویزای بهشت گفت: هنوز هم ما مکتبهای دیگران را برای خودمان تدریس میکنیم بعد هم امتحان میگیریم و توقع داریم نویسندگان ما بار ادبیات خودمان را به دوش بکشند ولی این اتفاق نمیافتد. انتهای پیام/م10/ک
لینک خبر در خبرگزاری فارس [+]
(نقل از وبلاگ داستان نویس اصولگرا)
بنده می خواهم به عنوان یک هنرجو این مطالب را به نحوی که نقد خودمان هم باشد به گونه ای دیگر بگویم.
قبل از هرچیز از نگارنده تشکر می کنم به دلیل این مطلبکه نوشته اند و اینکه این فضا را برای نگارش انتخاب کرده اند.
مطالب به جا و مناسب بود.
از آخر اگر بخواهم نقدم را بنویسم این گونه است که ما هر چه از باور پذیری مان تحلیل رفت از عرصه ابتکار و خلاقیت دور افتادیم. اگر باورتان نشود که سال 88 فتنه بود نمی توانید در مورد آن انقلابی و در خور شان انقلاب اسلامی بگویید. این مطلب در خصوص دفاع مقدس هم صدق می کند . اگر کسی به امدادها ، توانمندی ها و دست آوردهای این 8 سال باور نداشته باشد و به آیتم های آن شک کند . وقتی قرار است درباره آن بیاندیشد . تصور ذهنی اش جنگ های خارج از این عرصه است . دفاع مقدس یک هدف را دنبال می کند و آن هدف برای اهل باورش مقدس است . اگر آن را ابزار پیروزی و یا شکست قلمداد کنیم دیگر ابزار مقدس نیست . جنگ های تاریخی ابزار کشور گشایی بوده است . ابزار زیاده خواهی بوده است . چون هدف مقدس نیست کشتن و کشته شدن هم نا مقدس است در این نبرد ما در طول 8 سال به دلیل شان بالای هدف که مقابله با تزاحم های فرهنگی است . جز جز آن هم مقدس می شود . جزیی از انقلاب می شود و و قتی این باور وجود داشته باشد نگاه وسیع می شود و شعار "جنگ جنگ تاپیروزی" تبدیل می شود به "جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم " دایره شمول شعار وسعت می یابد به همه عالم اینکه می گوییم دفاع همچنان باقی است هم در همین مقوله تفسیر می شود.چون اقلیم فرهنگ اسلامی ظریف است تعدی به آن هم وسیع است و دشمنی با آن هم گستره زیادی دارد . مرز آن هم دیگر 1000کیلومتر نیست . همه جاست و همه مکان .در این اقلیم دفاع از فرهنگ هم دفاع مقدس است . ربطی ندارد که عده و عدُه کمند یا زیادند . فقط برای ورود باید باور کرد این رمز ورود است . اگر باور نباشد ویا باور سست باشد ورود نمی تواند اتفاق بیافتد و به گونه ابی می شود که به ناگاه می بینی در طرف مقابل ایستاده ای و با این فرهنگ می جنگی . برای ورود به این اقلیم و این که به باور بررسی باید بصیر شوی . ربطی به سواد دار بودن و. بی سوادی ندارد . بصیرت متفاوت از خواندن و نوشتن است . اگر به این موارد قایل بودید آن زمان می توانید به داشته های خودتان مفتخر باشید . آن موقع است که انقلاب اسلامی از داشته هایتان می شود و به آن افتخار می کنید . دفاع مقدس داشته شماست و به آن می بالید .نه اینکه عاشق جنگ باشیم نه! بلکه به دفاع از فرهنگ مان می بالیم. و روحانیت از داشته هایمان است و به آن مفتخریم. در این اقلیم ضعفی اگر هست به آن واقفیم و آن را می زداییم . اگر قوتی بود آنرا تقویت می کنیم . به آن افتخار می کنیم و اساس نیروی تعقل و تفکر مان را بر این اساس قرار می دهیم . در این اقلیم با این تفکر اساس تفکر اسلامی بر مبنای قرآن و عترت شکل می گیرد و در این مقوله هنر زایش می کند . از داشته هایمان نه از استقراض بر فرهنگ دیگران .علوم انسانی شکل می گیرد نه بر اساس ترجمه مطالب دیگران . بلکه از خود خودمان . و به آن می بالیم حتی اگر پو پولیست ملقب شویم . به آن می بالیم حتی اگر به ما روشنفکر نگویند. و به نظر حقیر منشا این تفکر می تواند سر چشمه جوشان هنر مقدس شود .